Seorang Ibu dan Empak Anaknya (1Bu&4nak)

Pengen cerita pengalaman ketemu &4nak di pasar... Bismillah...

&4nak pagi ini aku menemani kawan belanja di pasar anyar bogor... Lumyan jauh kalo dari Jakarta...

&4nak awalnya agak kurang semangat, karena udah terlanjur janji nemenin lanjut berangkat...

&4nak eh dipanggil, tadi di tinggal dzuhuran dulu... Nemenin lagi dah...

&4nak berjalan di sepanjang pasar anyar di sesaki dengan ankot di sana-sini... Pantas bogor di sebut kota sejuta angkot (kata rizki)

&4nak menemani belanja itu membosankan... Ngindarin jenuh, aku beli es cincau n kacang rebus... Sambil baca buku accidental creative...

&4nak satu jam baca bukun, tak liatin... Belom selesai juga belanjanya...

&4nak akhirnya aku tungguin di depan bareng bapak2 tukang parkir... Sambil mengamati orang2 belanja...

&4nak selewatan orang lewat ada seporang ibu yang mengalihkan pandanganku... Dia menggendong anaknya, kira-kira 1 tahunan umurnya...

&4nak semakin aku amatin ada sesuatu yang menarik... Memang sih ibu itu cantik... Dengan jilbab lebar warna krem dan menggendong anak...

&4nak tapi bukan itu yg menarik bagiku... Aku lihat ibu itu badanya kecil, kurus dan cukup tinggi... Saat menggndong agak miring bdrinya

&4nak anaknya cukup gemuk, gak segedo pino (ponakan aku) tapi cukup berat kalo dilihat... Yg dipikiranku abis melahirkan masih kurus ya?

&4nak tiba2 si ibu memanggil seorang anak kecil di seberang toko... Kakak ke sini... Eh ada 3 orang anak menghampiri... 2 cow dan 1 cew

&4nak di temani baby sitter nya... Anak2 itu berlarian menghampiri ibunya...

&4nak ternyata ibu muda ini sudah memiliki 4 orang anak... Hampir tidak percaya aku...

&4nak dengan tubuh kecilnya itu dia mampu melahirkan 4 orang anak... Lalu aku palingkan pandanganku ke beberapa ibu yang lain...

&4nak yg aku lihat sebagian besar ibu2 itu badannya besar (gemuk), mirip mama aku sih...

&4nak ternyata badan kurus atau gemuk bukan jaminan bisa punya banyak anak...

&4nak 1 ibu dan 4 anak yang aku temuin di bogor ini... Memberikan aku jawaban beberapa pertanyaan yg mengganjal...

&4nak tidak selalu yg homogen (sama) itu benar... Masih ada kemungkinan lainnya... Dan itu ada benarnya juga...

Subhanallah (Maha Suci Allah) dari segala prasangka yang bergejolak di hati dan di pikiran daku... &4nak

Bogor, 22082015
Salam,
Konno Yuki

Kelik Isbiyantoro

| I'm Moslem, Writer, Statistician, Designer. | Humorous, Perfectionist, Artistic. | "Will be the heir to heaven Al Firdaus" |

Tidak ada komentar:

Posting Komentar